Tudung…

Bismillahirrahmanirrahim. .

Salam sejahtera …

Pertama sekali, maaf jika tulisan saya agak berunsur skema. I am not that nerdy. Saya cuma berusaha untuk menggunakan Bahasa Malaysia dengan cara yang betul.

Saya bukanlah seorang yang pandai ilmu agama tapi setakat asas, In Shaa Allah boleh lah.

2011 dalam pertengahan tahun, berlaku gempa bumi di Sumatera dan pada masa yang sama kawan-kawan bercerita tentang kisah Rasulullah s.a.w bertemu seorang tua yang bongkok, kemudia Baginda bertanya, siapakan orang tua tersebut dan org tua itu menjawab bahawa dirinya adalah bumi. Kemudian, saya terfikir.. jika pada zaman Baginda bumi telah berusia sebegitu ( boleh ditafsirkan dengan sifat fizikal yang bongkok ), apatah lagi pada zaman kita.. Peristiwa gempa bumi tersebut membuatkan saya berfikir dan merenung kembali diri yang sedang hanyut. Persoalannya, “Sampai bila aku tak nak pakai tudung?”. Ajal maut di tangan Tuhan. Kita sendiri juga tidak pasti bilakah tiba masa kita dijemput? Dijemput pulang ke perkampungan abadi. Esok belum pasti adakah kita masih bernafas.. jangankan esok, sesaat lagi pun kita tidak pasti apakah kita terus melihat dunia.

Yes, starting from there ! .. Saya berusaha dan terus berusaha memujuk diri untuk pakai tudung.. Alhamdulillah.. saya berjaya.. ia bukan perubahan drastik.. tapi saya mencuba langkah demi langkah.. langkah demi langkah.. Secara jujurnya, kadang-kadang saya sangat rindu pada zaman lalu.. rindu new hair-style dan yang sewaktu dengannya.. . Namun, langkah harus diteruskan… In Shaa Allah, bahagia menanti … Kuatkan hati, kuatkan semangat…semoga suatu hari nanti saya akan berjaya dan segala amalan diterimaNya. Aminn. Puan Roza pernah berkata, ” Bench-mark bagi seorang perempuan yang telah menutup aurat dengan sempurna apabila dia boleh terus menunaikan solat tanpa perlu memakai telekung “. Malangnya, saya belum sampai ke tahap itu tapi saya berusaha.

Surah al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud :

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) Allah adalah Maha pengampun lagi Maha mengasihani.”

Aurat bukan sekadar menutup rambut. Lebih dari tersebut, rujuk Aurat .

JOM ! berusaha untuk melengkap diri kita sebagai persediaan menuju ke perkampungan abadi…. Semoga segala usaha dipermudahkan , diredhai dan diberkati.. In Shaa Allah,. Aminn

Salam dari Arau,

Nurul Amalina Abu Bakar

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

